Zatrzymywanie wody w organizmie

Young sexy woman measuring her waistJak często drogie Panie czujecie się ociężałe, jakby w ciągu jednego dnia przybyło Wam 3-4 kg? Co gorsza, waga faktycznie pokazuje takie herezje! I w dodatku te opuchnięte i obolałe kostki… O co chodzi? Oczywiście o zatrzymywanie wody w naszym organizmie. Czym to może być spowodowane? Otóż takie zmiany najczęściej dotykają kobiety w okresie przed miesiączką, a także tych, którzy nie dostarczają do swojego organizmu odpowiedniej ilości płynów. Wtedy organizm obawia się odwodnienia i magazynuje w komórkach ciała wodę „na czarną godzinę”. Problem ten częściej dotyczy kobiet niż mężczyzn, jednak i oni nierzadko muszą się z nim zmagać. Co robić aby zapobiec magazynowaniu wody w organizmie, jak się jej pozbyć i jakich potraw unikać? O tym możecie przeczytać poniżej.

wodaZależnie od wieku, płci i wagi zawartość wody w organizmie jest różna i różne na nią zapotrzebowanie. Najwięcej wody w organizmie mają noworodki, bo ok. 75-80 %, natomiast wraz z wiekiem wartość ta się zmniejsza. Mniej wody będą mieć też osoby otyłe. U zdrowej osoby bilans wodny powinien wynosić 0, co oznacza że tyle wody ile dostarczymy do organizmu w postaci napojów i wraz z pokarmem, powinno być również wydalone. Niekiedy jednak zostaje zaburzona nasza gospodarka wodna i organizm zaczyna gromadzić wodę w komórkach ciała.

Przyczyny

  1. Zachwianie równowagi hormonalnej. Kiedy mamy z tym do czynienia?
    - w czasie PMS, czyli w stanie napięcia przedmiesiączkowego – objawy zwykle ustępują kilka dni po wystąpieniu miesiączki, możesz jednak nieco złagodzić i przyspieszyć powrót do normalnej wagi
    - w czasie stosowania tabletek antykoncepcyjnych – wtedy najlepiej skontaktować się z lekarzem, aby dobrał inne środki
    - po odstawieniu antykoncepcji hormonalnej.
  2. Jest wynikiem problemów z nerkami. Może to być związane zarówno z niewystarczającą ilością wody dostarczanej organizmowi, jak i poważnych problemów z nerkami. O ile w pierwszym przypadku sami możemy zwalczyć naszą dolegliwość, o tyle w drugim konieczne jest zasięgnięcie rady lekarza.
  3. Spożywanie zbyt dużej ilości soli. Dlaczego sól będzie szkodzić? Sprzyja ona wiązaniu wody w tkankach, przez co zwiększa naszą wagę. Sól wpływa też niekorzystnie na ciśnienie krwi – podwyższając je.
  4. Suche i gorące powietrze może się przyczynić do zatrzymywania wody. Dzieje się tak dlatego, że krew krąży wolniej w nadmiernie rozszerzonych żyłach, przez co woda łatwiej przez nie przenika i zalega w organizmie.
  5. Czasem przyczyną mogą być leki w chorobach przewlekłych. Jeżeli podejrzewasz, że o Ciebie to właśnie to jest powodem magazynowania wody, najlepiej skonsultuj się z lekarzem.
  6. Problemy z krążeniem, zwłaszcza w nogach, przez co puchną, powstają żylaki (czyli rozszerzone żyły) i są obolałe.
  7. Siedzący tryb życia, brak ruchu, niedosypianie, przemęczenie… Warto postawić na sport i zdrową dietę!
  8. Dieta uboga w białko. Wiąże ono bowiem wodę, a jeśli jest go za mało to woda przesącza się przez naczynia krwionośne i limfatyczne. Gdzie szukać białka? W mięsach, nabiale, roślinach strączkowych, zbożach, czy jajach.
  9. Zatrzymywanie wody może świadczyć o chorobach: nerek, wątroby, tarczycy, niewydolności serca, czy zapalenia stawów. Jeżeli nie znajdujesz powodów, dlaczego Twój organizm magazynuje wodę, najlepiej udaj się do lekarza pierwszego kontaktu, aby wykluczyć poważniejsze choroby.

Skutki

  1. Często skutkiem gromadzenia się wody w organizmie są spuchnięte kostki i obolałe nogi.
  2. Wzdęty brzuch.
  3. Obrzmienia rąk oraz twarzy.
  4. Przyrost masy ciała o 2-3 kg.
  5. Złe samopoczucie, rozdrażnienie.
  6. Postrzeganie siebie jako nieatrakcyjnej osoby.
  7. Poczucie dyskomfortu.

Zwalczanie

  1. Sięgnij po banany! Pomagają one pozbyć się wody z organizmu. Warto je jeść same, z płatkami, bądź też pić w formie koktajlu. A do tego ostatniego możemy dodać też inne owoce, które nam smakują i stworzyć pyszny napój dla całej rodziny :).
  2. bez tytułuDobrym dodatkiem do płatków będą też rodzynki. Można ich używać zamiast banana, bądź też razem z nim. Śniadaniowe musli będzie jeszcze lepsze.
  3. Często zatrzymywaniu wody towarzyszą obrzęki, głównie kostek. Warto wtedy zrobić okłady z lodu, bądź zafundować stopom kąpiel w zimnej, lodowatej wręcz wodzie (woda powinna zakrywać kostki). Aby przy okładach uniknąć rozlewania topiącego się lodu, dobrze jest go włożyć w zamykany woreczek (np. przeznaczony do mrożonek, bądź też duży woreczek strunowy), a następnie owinąć woreczek cienkim ręcznikiem albo ściereczką. UWAGA! Tej metody nie powinny stosować osoby chorujące na cukrzycę.
  4. Zjadaj owoce i warzywa, które działają moczopędnie. Mogą to być: kapusta, świeża żurawina (która składa się aż w 88% z wody i ma korzystny wpływ na układ moczowy), seler, arbuz, truskawki, melon, czereśnie, czy też ziarna sezamu. Jeśli możesz to dodawaj też w dużych ilościach do swoich posiłków natkę pietruszki.
  5. Sięgnij po wodę! Jeśli Twój organizm magazynuje wodę, to oznacza, że obawia się odwodnienia. Najlepszym sposobem, aby temu zaradzić, będzie wypijanie większej ilości wody, aby organizm nie musiał robić zapasów. Należy jednak pamiętać, że jeśli za gromadzeniem się wody mogą stać poważniejsze dolegliwości (np. problemy z nerkami), z wodą nie należy przesadzać. Najlepiej będzie spożywać ok. 1,5l wody dziennie (więcej, gdy wykonuje się intensywne ćwiczenia). Warto pamiętać aby wody nie pić duszkiem, tylko stopniowo, małymi łyczkami.
  6. Wody w organizmie można się częściowo pozbyć stosując witaminy, głównie A i C.
  7. Jeżeli puchną Ci kostki unoś nogi. Kiedy oglądasz telewizję, czytasz książkę, czy też pracujesz na laptopie – postaraj się podnieść nogi, np. podkładając pod nie poduszkę. Dobrą metodą będzie też maszerowanie, bieganie lub uprawianie innego sportu, który będzie angażował do pracy mięśnie nóg. Często kiedy pracujemy w domu na laptopie, czy też czytamy książkę lub gazetę – leżymy. Wykorzystajmy więc tę pozycję, aby – w chwili relaksu – wykonać parę ćwiczeń, np. rowerek lub nożyce, które poprawią krążenie w nogach, a jednocześnie bardzo się przy tym nie zmęczymy, ponieważ będziemy zajęci czymś innym.
  8. Zażywaj owoce i warzywa, które zawierają potas. Reguluje on gospodarkę wodną organizmu. Gdzie szukać potasu? W rodzynkach, bananach, ziemniakach, pomidorach, kiwi, szpinaku i w masie innych produktów.
  9. Zastosuj napary z ziół, np. z pokrzywy, skrzypu, mniszka czy fiołka trójbarwnego. Będą one działać moczopędnie i pomogą pozbyć się nagromadzonej wody. Pokrzywa dodatkowo pomoże usunąć z organizmu toksyny.
  10. Na dobry początek dnia wypij szklankę wody z cytryną, możesz także dodać łyżeczkę miodu.
  11. W ciągu dnia pij sok z winogron lub jabłek.
  12. Możesz zrobić napar z korzenia pietruszki, który działa moczopędnie, antyseptycznie, rozkurczowo i wiatropędnie. Aby go wykonać zalej połową szklanki gorącej wody, łyżkę bardzo drobno pokrojonej pietruszki. Napar przykryj i zaparzaj przez 15-20 min. Odczekaj aż napój trochę ostygnie, a następnie spożywaj dwa razy dziennie między posiłkami.
  13. Pij yerba mate. Ma właściwości moczopędne, a także usuwa toksyny z organizmu. O innych jej właściwościach, możesz przeczytać w osobnym artykule, dotyczącym herbaty.

Zapobieganie

Warto przeczytać także o tym jak zapobiegać w przyszłości zatrzymywaniu wody w organizmie, zwłaszcza jeśli już nam się to zdarzyło. Jak powszechnie wiadomo, lepiej przecież zapobiegać niż leczyć :)

  1. Ogranicz spożywanie soli. Wiąże się z tym również ograniczenie lub zupełne wyrzucenie ze swojego jadłospisu fast-foodów, gotowych zupek w proszku, kostek rosołowych, czy tym podobnych rzeczy, ponieważ często sól w ich składzie stoi na pierwszym miejscu, co oznacza, że w produkcie jest jej po prostu najwięcej. Dobrze też unikać wszelkich słonych przekąsek (chipsów, orzeszków (chyba, że są kupowane w łupinie i sami je łuskamy), paluszków, itp.), które są najczęstszym i najbardziej lubianym towarzyszem kanapy i filmu. Jeżeli nie umiesz ograniczyć soli, postaraj się kupować tę o obniżonej zawartości sodu.
  2. zdrowa-dietaStaraj się wybierać do codziennego jadłospisu ryż, kasze, chude ryby, białe mięso, warzywa, owoce.
  3. Tymianek, bazylia, natka pietruszki czy też koperek, działają moczopędnie i wzbogacają smak potraw. Spróbuj tych przypraw, a odstawienie soli nie będzie takie straszne.
  4. Staraj się nie siadać ze skrzyżowanymi nogami, bo to ogranicza przepływ krwi. Dobrze byłoby też zamienić obcisłe ubrania, na nieco luźniejsze.
  5. Jeżeli masz tendencje do gromadzenia wody w organizmie, dobrze byłoby ograniczyć alkohol i papierosy.
  6. Dobrą metodą będzie też przyzwyczajenie naszego układu trawiennego do regularnych posiłków. Jak wiadomo, w nich również znajduje się woda. Jeżeli zamiast 3 posiłków dziennie, zjemy 6 mniejszych, wówczas organizm będzie dostawał regularnie małą porcję wody. Warto o tym pamiętać szczególnie wtedy, gdy mamy problem z wypijaniem większej ilości wody w ciągu dnia.
  7. W sklepie wybieraj wody mineralne niskosodowe.
  8. Odstaw kawę, możesz ją zastąpić yerba mate.
  9. Wzmocnij naczynia limfatyczne, np. poprzez spożywanie czerwonych owoców, bądź też soków z nich.
  10. Ogranicz spożycie czekolady.
  11. W czasie lata, kiedy powietrze jest gorące, a my przebywamy w gorących lub klimatyzowanych pomieszczeniach powinniśmy pić więcej wody, bo ok. 2,5 l.

Jako, że najczęstszym objawem magazynowania wody w organizmie są obolałe i opuchnięte kostki i nogi, poniżej zamieszczam kilka sposobów, aby pobudzić krążenie w dolnych kończynach:

  1. Biorąc prysznic masuj nogi zimną wodą, zaczynając od stóp i idąc do góry, w kierunku serca.
  2. pobraneZrób aromatyczny peeling, np. z fusów z kawy. Mieszankę możesz zrobić sama wykorzystując naturalne składniki, bądź też zakupić w sklepie.
  3. Zacznij biegać lub maszerować. Nie tylko pobudzisz krążenie w całym ciele, ale pozwoli Ci to także na zrzucenie zbędnych kilogramów i wprawi w dobry nastrój.
  4. Staraj się robić przerwy w pracy i przejść się po pokoju, zrobić kilka przysiadów lub po prostu wspiąć się na kilka schodków i z powrotem.
  5. Możesz zafundować sobie masaż w gabinecie lub zrobić go sama choćby podczas nakładania balsamu na nogi. Wystarczy nakładać go kulistymi ruchami wykonując przy tym niewielki nacisk na nogi. Należy pamiętać, aby, tak jak w przypadku peelingu, masaż zacząć od kostek i iść do góry w kierunku serca.
  6. Nie zakładaj nogi na nogę, ograniczasz w ten sposób krążenie, nierównomiernie obciążasz miednicę i kręgosłup.

Problem zatrzymywania wody dotyka wiele osób. Choć można sobie z nim radzić w domowym zaciszu, warto pamiętać, że może to być sygnał od naszego organizmu, że dolega nam coś poważniejszego. Jeśli więc nie znajdujesz przyczyny zatrzymywania wody, warto zgłosić się do lekarza, aby wykluczyć poważniejsze dolegliwości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>