O ziemniaku słów kilka

Ziemniaki (1)W kuchni polskiej często jako element drugiego dania występują ziemniaki. Jest to warzywo, które jest znane od około 8 tysięcy lat, natomiast do Europy zawitało pod koniec XVI wieku. Z ziemniaka można zrobić wiele potraw, może być dodatkiem do zupy, bądź serwowany samodzielnie w formie frytek. Wiele razy spotkałam się ze stwierdzeniem, że ziemniaki tuczą i nie mają w sobie żadnych wartości odżywczych. Czy na pewno tak właśnie jest?

Na początek warto się przyjrzeć wartościom odżywczym, jakie możemy znaleźć w 100 gramach ziemniaków:

Źródło: Dutch nutrition table of 2006 (NEVO-tabel)

Źródło: Dutch nutrition table of 2006 (NEVO-tabel)

Jak widać w ziemniakach znajdują się takie substancje jak: sód, potas, wapń, fosfor, magnez, liczne witaminy, białka, błonnik oraz wiele innych. Jeżeli natomiast chodzi o kalorie, to chyba każdy spodziewał się znacznie większej ich ilości. Oprócz ogólnego składu ziemniaka, warto również znać jego wpływ na organizm człowieka.

Wcale nie tak bardzo kaloryczne…

Co więcej, ziemniaki wspomagają proces odchudzania, dzięki „wypełniaczowi” żołądka – błonnikowi. Swoją kaloryczność ziemniaki zawdzięczają dodatkom z jakimi je podajemy. Polska kuchnia jest bowiem tłusta i często lubimy do ziemniaczków kotlety, sosy, czy też zamiast ziemniaków smażone w głębokim tłuszczu frytki. Warto również wiedzieć, że młode ziemniaki są mniej kaloryczne, niż ziemniaki stare.

Są w stanie pokryć 40% dziennego zapotrzebowania na witaminę C!

Witaminę tę łykamy zazwyczaj w okresie przeziębienia. Nie jest ona w stanie uleczyć nas z choroby, jednak może wpływać na długość jej trwania, czy też przebieg. Ponadto witamina ta pełni również funkcje, m.in.:

  • podnosi odporność na choroby
  • ma pozytywny wpływ na skórę i wygląd naszej cery
  • przyspiesza gojenie ran i zrastanie kości
  • poprawia przyswajalność żelaza
  • jest przeciwutleniaczem
  • wspomaga czynność układu immunologicznego
  • obniża ogólny poziom cholesterolu oraz zapobiega odkładaniu się cholesterolu na ściankach naczyń krwionośnych, a więc tym samym chroni przed miażdżycą
  • witamina C znajdująca się w kremach czy kosmetykach, pomaga ujędrnić skórę, zapobiegając jej starzeniu się.

Wiadomo, że najlepsze źródła witamin, to te naturalne, ponieważ witaminy są wtedy dużo łatwiej przyswajane przez nasz organizm. Warto więc zostawić tabletki i zacząć jeść więcej owoców oraz warzyw. Jednym z głównych źródeł witaminy C są właśnie ziemniaki, których 300 gramów jest w stanie pokryć aż 40% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę.

Zawierają duuużą dawkę skrobi

Skrobia jako cukier złożony, jest rozkładana w naszym organizmie na glukozę, która to z kolei stanowi cenne źródło energii. Niekiedy zdarza się, że skrobia ze względu na dużą zawartość amylozy w cząsteczkach, nie rozkłada się w początkowych odcinkach układu pokarmowego. Skrobia ta nosi nazwę opornej i wstrzymuje ona trawienie w jelicie cienkim, przechodząc do jelita grubego. Tam z kolei wpływa na prawidłowy rozwój flory bakteryjnej Według najnowszych badań zmniejszona ilość opornej skrobi w diecie może być przyczyną zachorowalności na raka jelita grubego. Aby zwiększyć ilość skrobi opornej w ziemniakach, po ugotowaniu ostudź je, a następnie wstaw do lodówki na 24h.

ziemniak serce2Mają dobry wpływ na serce! 

Dzieje się tak za sprawą potasu, który obniża ciśnienie krwi. Potasu będzie więcej, jeśli ziemniaki będziemy gotować na parze, a nie w wodzie. Potas jest pierwiastkiem rozpuszczalnym w wodzie, więc podczas gotowania przechodzi z ziemniaków do wody. Jeżeli jednak zdecydujemy się na parę, wówczas strata potasu będzie wynosić ok. 6%.  Dodatkowo ziemniaki zawierają małą ilość sodu (pod warunkiem, że nie są solone lub pod koniec gotowania dodamy odrobinę soli), który wpływa na wzrost ciśnienia krwi.

Na problemy gastryczne

Ziemniaki zawierają dużą ilość błonnika, który:

  • pomaga się pozbyć uczucia wzdęcia
  • pozytywnie wpływa na perystaltykę jelit
  • pomaga obniżać poziom cholesterolu we krwi
  • eliminuję zgagę
  • wspomaga trawienie
  • obniża ciśnienie krwi
  • zmniejsza uczucie głodu
  • wpływa na rozwój korzystnych bakterii jelitowych.

okładMasz migrenę? Zrób okład z ziemniaka!

Ziemniaki stosowane zewnętrznie są w stanie złagodzić bóle głowy, migreny, bóle brzucha czy nawet ucha. Najlepszą metodą jest umieszczenie ugotowanych i zgniecionych ziemniaków w płóciennym woreczku i przykładanie do bolącego miejsca. Na bóle głowy i migreny lepszą metodą są plastry surowego ziemniaka. Jeśli natomiast chcemy złagodzić ból ucha, należy przykładać ciepły okład z ugotowanych ziemniaków. Znane są również przepisy na maseczki na twarz w celu polepszenia wyglądu cery, czy też zniwelowania błyszczenia się skóry, co możecie znaleźć m.in. tutaj.

Woda z ziemniaka dobra na kamienie?

Wywar z obierzyn ziemniaka rozpuszcza nie tylko kamień w czajniku, ale może także pomóc z kamieniem w nerce, bądź w woreczku żółciowym. Dieta ziemniaczana jest również przydatna w przypadku zapalenia nerek. Trzeba jednak uważać jakie ziemniaki wybieramy, ponieważ zawierają one solaninę, która podczas gotowania przechodzi do wody. Szczegóły niżej.

Czy ziemniak może być toksyczny?

W ziemniakach znajduje się substancja zwana solaniną, której duże ilości mogą przyczynić się do zatruć pokarmowych. Największe stężenie tej substancji jest pod skórką ziemniaków, w szczególności kiedy te zaczynają już kiełkować, oraz kiedy są zielone miejsca na ziemniaku, wówczas całą bulwę należy wyrzucić, aby ograniczyć ryzyko zatrucia. Im ziemniak starszy, tym więcej solaniny gromadzi się pod jego skórką, dlatego tak ważne jest, aby, im dłużej ziemniak leży, tym grubiej go obierać. Podczas gotowania solanina przechodzi z ziemniaka do wody, więc należy unikać picia wywaru z jego obierzyn, jeśli ziemniaki są stare.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *